Inställda aktiviteter första kvartalet 2021

Hej ÖNF-medlemmar,

På grund av rådande covid-situation har vi beslutat att ställa in örnexkursionen vid Tosteberga som skulle hållits den 17:e januari 2021. Vi hoppas att ni istället hittar ut i naturen på egen hand – det finns mycket att upptäcka såväl i vårt närområde som litet längre bort. Den som har möjlighet att åka norröver kan se åtskilliga havsörnar i trakterna av Tosteberga Bodar såväl som vid Pulken och Yngsjö Kapell. Ibland flyger enstaka exemplar förbi Simrishamn och byarna längs kusten, så det kan löna sig att hålla utkik även till vardags.

Eftersom det torde ta några månader innan vaccinationsprogrammet börjar få en effekt på samhället i stort har vi valt att pausa ÖNF:s programutbud under vintern. Den exkursion vi ursprungligen hade planerat att hålla vid Sträntemölla – Forsemölla i februari, med strömstare i fokus, får vi genomföra ett annat år. Åk gärna dit på egen hand och spana efter strömstare såväl ovan som nedom det stora vattenfallet vid Forsemölla!

Årsmöte brukar vi vanligtvis hålla i mitten av mars, men i år flyttar vi det till den 17:e juni. För säkerhets skull kommer vi att hålla det utomhus, vid Vårhallarna.

Vi hoppas att covid-situationen tillåter oss att återuppta exkursionsverksamheten söndagen den 4:e april. Då siktar vi på att kika efter blåsippor och andra vårtecken på Stenshuvud. Sedan följer en vår och sommar med många inplanerade exkursioner i vårt natursköna närområde. Programmet är redan skrivet och kommer snart att tryckas och skickas ut till medlemmarna.

Håll ut – vi går mot ljusare tider!