SÖKES: Testpiloter till ett nystartat faunaväkteri för groddjur

Det existerar flera olika flora- och faunaväkteriprojekt där allmänheten kan hjälpa till att hålla koll på hur det går för våra växter och djur. Nu har turen kommit till groddjuren!

Med start denna vår dras ett pilotprojekt igång för att testa väkteriets metodik och hjälpmedel (litteratur/appar). Det är inte experter på groddjur som nu efterfrågas, utan natur- och grodintresserad allmänhet som kan tänka sig att hålla koll på groddjuren i en damm eller våtmark (eller kanske flera) – kanske i ditt närområde, kanske på någon plats litet längre bort som du ofta brukar besöka. Rapportering av alla fynd skall göras via Artportalen.se, och du kommer då ombedas att registrera det som observationer gjorda inom ”Faunaväkteri groddjur”. Du kommer att få stöd och hjälp av grodexperterna på Ekoll AB som driver projektet på uppdrag av Länsstyrelsen och Naturvårdsverket. Dem kan du skicka en mail till med intresseanmälan; ekoll@ekoll.net

Du kan läsa litet mer om vad pilotprojektet handlar om i den här broschyren (tryck för att ladda ner PDF).

Grodsäsongen ligger redan i startgroparna. Tag chansen att hålla ett vakande öga på våra utsatta grodor, paddor och vattensalamandrar – kontakta vännerna på Ekoll idag och anmäl ditt intresse för väkteriet!